11 d’agost 2009

Sort que potser sóc accionista d'Endesa!

La tempesta de diumenge a la tarda ens va deixar sense llum. A nosaltres i als veïns. Vaig trucar a avaries d'Endesa i, després d'esperar-me una bona estona, un gestor em va dir que si el problema era meu llavors em facturarien la intervenció.
- I si la culpa és vostra, m'indemnitzareu pel temps que estigui sense llum?
- No, perquè és molt possible que l'avaria es degui a la climatologia, i Endesa no és fa responsable del mal temps.
- I si m'he quedat sense llum perquè les vostres instal·lacions són precàries per manca d'inversió i per tant vulnerables a quatre llampecs d'estiu, què?
No va ser possible continuar la discussió perquè la part contrària havia esgotat l'argumentari "de manual". Va admetre que si hi havia més veïns era molt possible que l'avaria fos de la companyia, però que per política d'atenció al client havien d'advertir-me d'entrada que si la culpa era meva hauria de pagar la intervenció dels seus tècnics. Es va disculpar per l'arrencada que havia tingut, i em va prometre que la companyia faria el que estigués al seu abast per restablir el servei. Però que d'indemnització, res de res.
Per més temps que dediqui a l'estudi d'aquesta qüestió, ningú em convencerà que els serveis públics no poden estar subjectes al dictat de l'Ibex-35. La retribució de l'accionista -paradoxalment, molts de nosaltres en som- acostuma a ser a costa del client, de l'empleat o de les inversions. Estic convençut que el fet que els serveis públics siguin de titularitat pública no impedeix que se'n faci una gestió d'empresa privada. El que tenim ara és un oligopoli en connivència amb els poders de l'estat, que no permet que els consumidors particulars -clients captius- puguin escollir operador, i en què totes les decisions es prenen pensant en l'accionista. L'únic consol és que algun fons d'inversió en què tinc els quatre duros d'estalvis inverteixi en Endesa...